FAQS
Bruker dere originaldeler?
Vi bruker originale og OEM deler, og i noen tilfeller det som kalles «refurbished» som betyr at originale LCD/OLED gjenbrukes ved å bytte kun glasset. Vi vil alltid tilstrebe deler av best mulig kvalitet, derfor kan vi også gi deg 12 måneders garanti. OEM – ”Original Equipment Manufacturing” – er en samlebetegnelse for produksjon av utstyr produsert under et annet merkenavn enn ens eget.
Apple har ennå ikke åpnet for salg av originale deler fra dem, og alle iPhone fra modell 11 og oppover (også SE2020 og SE2022) vil ved skjermbytte hos oss gi et varsel under Innstillinger om at «skjermen ikke kan verifiseres å komme fra Apple» – som den heller ikke gjør. Dette gjelder også batteri fra iPhone XS og oppover. Dette har ikke noe med kvaliteten å gjøre, men bare det faktum at delen har blitt byttet. Apple har lovt å åpne for salg av originale skjermer i Europa «i løpet av 2022», men foreløpig ikke i Norge.
For Samsung og Huawei bruker vi utelukkende originale skjermer.
Trenger dere låsekoden?
Det er praktisk at vi får tilgang til enhetens låsekode slik at vi kan sjekke at alt er OK før tilbakelevering. Vi respekterer imidlertid om du ikke vil utlevere koder. Vi kan da teste enheten sammen når du henter, men du risikerer å måtte vente lengre. Viser ellers til det som er skrevet om GDPR litt lenger ned på siden.
Gir dere noen garanti?
Vi gir 12 måneders garanti på reservedeler som brukes. Dvs at vi garanterer for funksjonalitet slik man forventer fra et nytt produkt, men forutsatt at du ikke har påført den ytterligere skade (eks knust på nytt). Ved fuktskader kan det oppstå andre uventede problemer med telefonen i ettertid, vi garanterer kun for de delene vi faktisk bytter. For batteri garanterer vi, som Apple og andre, at tilstanden skal være minimum 80% etter ett år (normalt bør den være 90-95%). Reklamasjonsrett er til enhver tid i følge forbrukerloven. Du skal være trygg når du velger oss.
Hva dekkes av garantien?
Garantien gjelder fabrikkasjonsfeil på varen du har kjøpt og fått installert hos oss. Dette kan eksempelvis være en feil på skjerm eller ett batteri. En reklamasjon må meldes oss snarest og gjerne skriftlig via kontakskjemaet. Garantien gjelder IKKE ved knust glass eller andre skader som er påført telefonen av andre enn oss.
Sender dere regning?
For privatkunder ønsker vi kontant oppgjør. Du kan betale med bankkort i vår bankterminal, VIPPS eller kontanter. Firma med bedriftsavtale innrømmes kreditt.
Blir telefonen vanntett?
Etter mange år i bransjen ser vi at nye telefoner enda ikke er helt vanntette, som annonsert. Når telefoner brukes blir de bøyd og «strukket», og en kan få ujevnheter i rammen. Ved reparasjoner der skjerm må tas av bytter vi alltid pakninger før skjerm settes på. Vi kan aldri gi garanti for at telefonen er vanntett i etterkant, og i hvert fall ikke i bedre stand enn da telefonen var ny. Telefoner trives fremdeles best over vann 🙂
Rengjøring av telefoner og nettbrett
Bruk alltid en myk og lofri klut. Unngå kluter, håndklær, tørkepapir eller lignende produkter som kan ripe. Unngå å gni for mye, siden det kan skade produktet. Koble fra alle eksterne strømkilder, enheter og kabler. Unngå alle former for væske i nærheten av produktet, med mindre det er angitt for bestemte produkter. Ikke få fukt i noen av åpningene. Ikke bruk rengjøringsmidler på sprayboks, blekemidler eller skuremidler. Ikke spray rengjøringsmidler direkte på produktet.
(info er hentet fra Apple sine hjemmesider)
Hvor lenge blir jeg uten telefonen?
Vi tar vanligvis jobben på strak arm når du kommer innom våre butikker. Du kan enten vente, eller komme tilbake senere på dagen. Reparasjon av nettbrett tar som regel litt lengre tid enn telefoner. På våre nettsider vil du finne ut hvor lang tid de forskjellige reparasjonene tar. Du blir også prioritert om du booker time på våre nettsider. Om lånetelefoner er tilgjengelige så kan du også få det.
Kan dere fikse vannskader på telefoner og nettbrett?
Vannskadde telefoner er vanskelige å reparere. De kan få senskader som er vanskelig å få bukt med. Vårt tips er å slå av telefonen snarest, og ikke prøve på å starte den opp. Ta den med til oss, så skal vi vurdere skaden for deg. Vi har nå en egen «vaskemaskin» som renser telefonen. Denne prosessen har gitt positivt resultat for mange.
Dere selger sikkerhetsglass, hva er dette egentlig?
Sikkerhetsglass er ett meget tynt glass på bare 0,4 mm. Dette heftes/ limes utenpå skjermen på telefonen. Dette er med på å begrense skader en telefon kan få ved for eksempel ett møte med asfalten. Glasset vi legger på dekker ikke helt ut i ytterkant av skjermen, så om skaden inntreffer i ytterkant vil nok ikke glasset hjelpe. Sikkerhetsglass er i alle fall en rimeligere løsning enn å måtte bytte hele skjermen på nytt. Sikkerhetsglass koster 199,- for de som samtidig med ett skjermbytte ønsker ekstra sikkerhet. Vi kan ikke garantere at ett sikkerhetsglass gir 100% beskyttelse. Skjerm eller eventuelt skadet sikkerhetsglass blir derfor ikke refundert. Se forøvrig våre garantibestemmelser ovenfor.
GDPR
I tråd med de nye GDPR-reglene informerer vi om følgende: Som kunde av RepLab har du vanligvis en garantiperiode på den service som vi har utført. Derfor behøver vi å arkivere e-postadresse, telefonnummer og andre relevante opplysninger. Dette fordi vi ved en eventuell garanti forespørsel da kan finne relevante opplysninger om enheten. Vi vil aldri gi denne informasjonen videre til en tredjepart. Når enheten er ferdig reparert, vil eventuelle koder automatisk bli fjernet fra systemet vårt. Om du i ettertid velger å få slettet all info, så husk at vi da ikke kan finne noe historikk.